Karting varusteet

AJOVARUSTEET

Kartingin harrastamiseen tarvitsee muutamat välttämättömät ajovarusteet, joita saa monista alan nettikaupoista tai kivijalkamyymälöistä. Uuden lajin aloittajan ei tarvitse kuluttaa useita satoja euroja uusiin varusteisiin, sillä niitä löytyy käytettyinä muun muassa alan foorumeilta, joissa ihmiset saattavat kaupata omia pieneksi tai muuten vain käyttämättömäksi jääneitä varusteitaan.

Välttämättömiä ajovarusteita ovat:

  • Kartingia varten tarkoitettu laadukas, sopivan kokoinen kypärä, jossa on visiiri. Pienien kuljettajien kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että kypärä on mahdollisimman kevyt päässä.
  • Napakasti istuva yksiosainen haalari tai ajoasu
  • Jalkineet, jotka suojaavat ja peittävät nilkat, esimerkiksi pitkävartiset kalossit
  • Kädet ja ranteet kokonaan peittävät riittävän paksut ja suojaavat hansikkaat
  • Niskatuki on hyvä hankkia, jos kyseessä on pieni kuljettaja
  • Sadevarustus eli sadetakki ja -housut sekä saappaat (edellä mainitut pitkävartiset kalossit käyvät mainiosti).

KARTING-AUTO ELI KART

Ajovarusteita mielenkiintoisempi on varmasti itse auto. Karting-autoa kutsutaan nimellä kart ja tiivistettynä se on putkirunkoinen auto, joka on varustettu katteilla ja tarvittavilla suojapuskureilla.

Autoja löytyy esimerkiksi sekä käytettynä, että uutena nettikaupoistaja alan muista liikkeistä, ja samasta paikasta löytää usein myös auton varaosat ja ajovarusteet.

Uuden harrastuksen aloittajalle alkuvaiheessa käytetyn auton ostaminen on ihan varteenotettava vaihtoehto. Käytetyissä autoissa hinnat pyörivät suurinpiirtein noin 1000-2000 euron välillä, mutta käytetyssä autossa on omat kulunsa. Kannattaa punnita maksaako kuluneiden osien vaihtaminen sen verran, että se on kannattavaa. Näihin kysymyksiin saa apua yleensä alan kokeineilta harrastajilta ja alan liikkeiden työntekijöiltä. Uusi auto kustantaa enemmän noin 2500-5000 euroa, ja jos raha ei ole ongelma, niin autoja saa myös liikkeistä tilattuna yksilöllisesti ajajan mittoihin säädettyinä.

Autojen käyttö ja huolto on yksinkertaista, mitä sen on hyvä ollakin lajin harrastajien ollessa useimmiten noin 6-7 vuoden ikäisiä aloittaessaan lajin. Kartin tekniikka ja ominaisuudet ovat samanlaisia, kuin muissakin kilpa-autoissa, mikä mahdollistaa rungon säätämisen ja seuraavissa isommissa luokissa moottorin säätämisen.

Aloittelijaluokan Cadet-autossa on 60-kuutioinen pienempi tehoinen moottori, joissa on yleensä narulla varustettu käynnistyslaite ja keskipakokytkin. Siitä seuraavana noustaan micro-autoon Harrastaja 95 -luokkaan, jossa on jo 95-kuutioinen moottori, jossa on vapaakytkin. Eli siis siirtyessä luokissa eteenpäin, moottorin tehokkuus ja myös auton rungon koko kasvavat.